_______________________________________________________________________   ____________________
  Alex onderuit op de Nurburgring                                                              26-06-2007    
 
De negende race van het seizoen zou verreden worden op het legendarische
F1-circuit van de Nurburgring. Met het goede gevoel van Oschersleben nog in
het geheugen vertrok ik vrijdagmorgen richting de Duitse eifel. Daar zou ik
vrijdagmiddag al mijn eerste kwalificatietraining hebben. De weersvoorspellingen waren nou niet bepaald goed te noemen voor het weekend er was namelijk regen en omweer voorspeld.



Om 16.45 had ik dus mijn eerste training. Het was de hele dag al zeuren met
het weer, dan regende het en daarna was het weer droog. Ik begon de training
met droogweerbanden, in de hoop dat dit de goede keuze zou zijn. Na een paar
verkenningsrondjes ben ik naar binnen gegaan om mijn regenwielen te laten
monteren. De baan was te nat om hard rond te gaan op droogweerbanden. Met nog
12 minuten te gaan ging ik de baan op en voelde gelijk dat ik een goede
bandenkeuze had gemaakt. Het goede gevoel kwam weer en ik kon elke ronde
versnellen! Ik zag op mijn pitbord dat ik elke ronde wel 2 seconde harder in
de rondte ging, alleen had ik geen idee hoeveelste ik stond. Uiteindelijk veel
coureurs in gehaald wat een goed gevoel gaf, met een snelste tijd van 1.51.5
stond ik als 4e gekwalificeerd. Iets waar ik zeker wel tevreden mee was aangezien het rijden vrij gemakkelijk ging?

Zaterdagmorgen om 09.05 was mijn tweede training van het weekend. Zoals
iedereen al voorspeld had was de baan dit keer ook weer erg nat. Ik ging weer
van start met regenbanden en kon gelijk een lekker tempo rijden. Na een paar
rondes werd ik door de koning van de Superstock 600 Raymond Schouten
ingehaald. Dat was voor mij natuurlijk een mooi richtpunt. Ik kon zijn tempo
niet helemaal volgen, maar merkte wel dat het echt goed ging. Ik zag dan ook
de enne ronde P3 en de andere ronde P4 op mijn pitbord staan.
Het begon iets meer te spetteren op het circuit en de motor begon al meer te
glijden. Met nog 10 minuten op de klok besloot ik naar binnen te gaan, daar
hoorde ik dat ik ondertussen was afgezakt naar P6. Na een korte break ging
ik voor snellere tijd, helaas kreeg ik daar geen kans meer voor, de regen kwam
met bakken naar beneden. Met me kwalificatietijd van 1.48.3 was ik best blij, maar ik was wel teruggezakt van de eerste naar de tweede startrij.

Zondagmorgen was er tijd voor een warming-up van 10 minuten. Voor het eerste
in het weekend was de baan droog. De droogweerbanden werden gemonteerd en de
vering werd weer aangepast naar de 'betere' omstandigheden. Ik had al best
een lekker tempo te pakken, maar merkte ook meteen dat de baan weinig grip
gaf. Met een warming-uptijd van 1.37.2 was ik al sneller als mijn wedstrijdtijd van vorig jaar. Ik was dan ook tevreden met mijn 5e tijd.

Na heel lang wachten was het zondag laat in de middag dan zover. Om 17.15 was
er dan onze wedstrijd, die verreden zou worden over 17 rondes. Ik was dit keer
erg goed van mijn plek met de start en verlor in de hele lange sprint naar
de krappe eerste bocht niet veel plaatsten. Het was net zoals altijd erg
dringen in de eerste ronde. Ik won wat plaatsen, maar verloor en ook weer een
paar. Bij de eerste doorkomst lag ik op de 7e plaats. Daarna kon ik Marco
Smoes al erg snel inhalen en kreeg het daarna al snel aan de stok met Ronnie
Sterken. Ik kon niet zo hard rijden als dat ik zou willen, elke bocht had ik last van
een glijdend achterwiel. Na een paar kleine foutjes die ik snel weer goed had
gemaakt, maakte ik denk ik mijn grootste fout van de wedstrijd. Met het
aanremmen van de eerste bocht hield ik iets te lang de voorrem erop en gleed
onderuit over het voorwiel. De motor gleed een heel stuk over het asfalt en kwam vervolgens in de grindbak terecht. Ik probeerde me wedstrijd te vervolgen, maar me motor zat onder het grind en startte niet meer. Helaas einde wedstrijd voor mij.
Gelukkig is mijn motor minimaal beschadigt door de val, alleen wat glijschade.

Over 3 weken hebben we pas de volgende race van het seizoen. In de tussentijd gaan we er zoveel mogelijk aan doen om voor de resterende races zo goed mogelijk voor de dag te komen. Mijn doel is om mijn 4e plaats in het kampioensschap vast te houden en wie weet zit er nogwel meer in.

Hoe dit afloopt lezen jullie zo snel mogelijk op de website.

Vriendelijke racegroetjes,
Alex Zuurbier #9