_______________________________________________________________________   ____________________
  Eerste punten Team Zuurbier                                                                   16-04-2007    
 
Na een lange winterstop was het 7 en 9 April dan echt zover!
De eerst wedstrijd van het seizoen 2007 zou een feit gaan worden.

Nadat we op vrijdagavond op Assen waren aangekomen bleek al heel snel dat veel coureurs zich hadden ingeschreven voor de Superstock 600. Met name waren er veel coureurs uit het buitenland die zich hadden ingeschreven. Met totaal 33 inschrijvingen beloofde het een mooi weekend te gaan worden!!

Op zaterdag stonden er gelijk al 2 kwalificatietrainingen op het schema. Nadat we motor net op tijd hadden afgekregen voor het eerste raceweekend is er qua vering besloten om met de set-up van Barcelona van start te gaan. Ik had natuurlijk onwijs veel zin om weer flink te gassen op Assen, maar ik kon gelijk al goed merken dat het alweer tijdje terug was…..tering wat gaat dat hard zeg!!!!



Na 3 rondes besloot ik even binnen te komen voor een kleine check van de motor.
Na een kleine inspectie heb ik mijn weg vervolgt. Er was een gele vlag situatie op de baan, dus ik deed het iets rustiger aan. Er waren wat coureurs van de baan geraakt. In die langzame ronde merkte ik dat mijn motor wat raar aanvoelde... In een bocht gleed ik ineens bijna van me motor af, tot mijn grote schrik bleek dat alle koeling uit de motor was gelopen… Overal koelvloeistof op de motor en op de banden. Snel de motor aan de kant gezet, einde eerste kwalificatietraining voor mij. Na afloop van de
training bleek dat er een waterslang lek was gegaan. Al met al maar 4 rondjes kunnen rijden, kortom een slecht begin van het weekend. Mijn broer Marcel reed een sterke eerste training en stond gelijk al bij de eerste 10 getraind.

De tweede training was laat in de middag dus er was genoeg tijd om de motor weer raceklaar te maken. Met het opgaan van de baan hield ik goed de temperatuur van mijn motor in de gaten. Helaas liep de temperatuur weer hard op dus moest ik de motor weer stilzetten. Na een kleine sleutelpartij vervolgde ik mijn weg.Ik heb uiteindelijk 1 redelijk snelle ronde gereden, toen kampte motor er weer mee… Met een rondetijd van 1.57.4 stond ik als 24e gekwalificeerd. En zware domper voor het hele team natuurlijk. Gelukkig hield Marcel de eer nog een beetje hoog van het team door als 14e te trainen. Na een kleine inspectie bleek dat de koppakking van mijn motor er uit is geblazen door de koelings lekkage van de eerste training.

Zondag 8 April zou een rustige dag worden, maar niets bleek minder waar.
Na een goed paas-onbijt zijn we de koppakking van mijn motor gaan vervangen.
Met hulp van diverse coureurs/monteurs kwamen er zondagmiddag weer gezonde geluiden uit de motor, een goed teken!!!

Maandag stond in het teken van de wedstrijd. Voor de laatste fine-tuning was er in de ochtend nog een warming-up van 10 minuten. Voor mij een goede
gelegenheid om te kijken of de motor het nu wel goed deed. Gelukkig bleek de motor goed te zijn, door het goede gevoel heb ik gelijk geprobeerd om wat snelle rondes te zetten. Dit resulteerde gelijk in een 8e tijd! Ik had er verder weinig aan, want ik moest smiddags immers vanaf de 24e startplaats starten,
maar het gaf wel weer een goed gevoel!!



Met het oog op de wedstrijd en de verwachte inhaalrace is motor gelijk na de training voorzien van vers racerubber. Mijn start is zoals bekend een zwak punt bij mij, gelukkig maak ik dat vaak goed in de eerste ronde. Zo ging het met de eerste race van het seizoen dus ook weer. Ik was slecht van mijn plaats maar wist diverse coureurs in te halen. De eerste ronde kwam ik al als 16e door! Na diverse
inhaal acties was aangekomen op plaats 10. Het gat met de nummer 9 was redelijk groot, het bleek om teammaat Marcel te gaan! Voor mij natuurlijk een mooi richtpunt. Na wat snelle rondes was ik aan het achterwiel gekomen van Marcel en passeerde ik hem. Ik had het tempo lekker te pakken en passeerde nog een coureur. Liggend op een 8e plaats heb ik de wedstrijd redelijk veilig uit kunnen rijden. Marcel moest uiteindelijk iets terrein geven aan het einde van de race en is uiteindelijk knap als 11e gefinished.

Terugkijkend op het hele raceweekend ben ik blij met het behaalde resultaat. De volgende race staat gepland op 5/6 mei op het stratencircuit van Hengelo. Uiteraard zal ‘’Team Zuurbier’’ weer van de partij zijn.

Vriendelijke racegroetjes,
Alex Zuurbier
ONK Superstock 600 #9