_______________________________________________________________________   ____________________
  10e plaats tijdens Rizla Racing Day                                                         14-08-2006    
 
Het weekend van 12/13 Augustus was het dan weer zover. De Rizla Racing Day stond weer op het schema. Dit is een jaarlijks auto- en motorsportevenement wat alweer voor de 7e maal werd gehouden op het TT-circuit van Assen. Er stonden 3 motorsportklasses op het schema voor dat weekend en wel de Supersport, Dutch Superbike en de Superstock 600. Ik kwam uiteraard weer uit in de Superstock 600.

Na de kleine teleurstelling van het raceweekend hiervoor waren we met goede hoop richting Assen vertrokken aangezien we het een en ander aan de motor hadden veranderd. Deze verandering bleek goed te werken tijdens een ’test’
op het Circuit van Zandvoort eerder deze week.

De weersvoorspellingen waren niet al te goed voor het weekend en we vertrokken vrijdag dan ook met regen naar het circuit toe. Eenmaal op het circuit aangekomen hadden we een mooi plekje uitgekozen waar we ons zouden stationeren dat weekend. De tent was ook dit keer weer in een recordtempo opgezet, zodat we snel ’sfeer’ konden proeven in het overvolle paddock.

Zaterdagochtend om 10.45 was voor mij alweer de eerste kwalificatie. Er hing een dikke wolk met mist boven het hele circuit zodat de trainingen zelfs met een kwartier werd uitgesteld. Eerste trainde de Supersport en daarna was het mijn beurt. Ik zag dat de baan al behoorlijk aan het opdrogen was, en besloot ook even polshoogte te nemen met mijn Supersportcollega’s over de keuze van de banden. Al snel bleek dat het een droge keuze moest worden. Ik stond op natweerbanden, maar die waren binnen no-time verwisseld door droogweerbanden dankzij het snelle handelen van mijn vader en monteur Raymond. Eenmaal aan de training begonnen wist ik zeker dat ik een goede keuze had gemaakt. Het was wel nog een beetje opletten, maar het gevoel was weer goed. Ik stond en hele tijd 4e, maar zakte uiteindelijk af naar een 7e plaats. Ik zat aan het eind van de training nog in een super snelle ronde, maar die werd verstoord doordat ik zonder benzine kwam te staan… Evengoed tevreden met een 7e kwalificatie, snelste tijd 1.51.0

Zaterdagmiddag half 1 was mijn tweede kwalificatie. Ik was super gemotiveerd en had mezelf een behaald doel voorgelegd. Nu was het super mooi weer, rond de 22 graden en windstil. Na een kleine wijziging aan de motor begon ik aan de training. Het tempo zat er goed in en ik had lekker de ruimte om hard te rijden. Na een paar snelle rondes kwam ik binnen voor een kleine pitstop om wat water te drinken. Ik stond op dat moment als 7e getraind. Met nog 8 minuten op de klok vloog ik de baan weer op. Ik had veel vertouwen in de motor en reed in mijn eerste ’flying-lap' al een 1.49.66, dit gaf mij een goed gevoel. Helaas werden mijn laatste 2 snelle rondes me afgepakt door langzaam verkeer. Uiteindelijk als 8e gekwalificeerd met die tijd van 1.49.66. Hier was ik zeer tevreden mee,aangezien de top zeer dicht bij elkaar stond.

Zondagochtend om 11.35 was het tijd voor mijn wedstrijd. De hoofdtribune was ondertussen al aardig vol van al het publiek wat op de Rizla-dag was afgekomen. Er was ook volop media-aandacht en overal liepen dan ook fotografen en tv-ploegen.
We stonden met motor en al opgesteld in het parc-ferme te wachten tot we sein kregen dat we baan op mochten. In eens kwam er een grote tv-camera voor me neus en stond niemand minder als Tom Coronel naast mij. Hij wenste me veel succes voor de wedstrijd en zei dat ik het goed voor elkaar had ;) Eenmaal aangekomen op de start grid kon genieten van al het publiek en de spanning die dat met zich meebrengt… Na de verkenningronde stond iedereen klaar om goed van start te gaan. Ik was dit keer weer slecht van mijn plek en verloor weer wat plekjes. Deze kon ik goedmaken in de eerste ronde (het begint meer regel als uitzondering te worden),ik kwam als 11e door. Na wat inhaalacties kwam ik al snel als 9e door. Helaas moest ik na een paar rondes mijn 9e plaats weer cadeau geven aan een andere coureurs. Ik probeerde deze terug te pakken,maar vergiste mij en schoot rechtdoor,gelukkig kon ik wel mijn weg vervolgen. Ik had een zeer ruime voorsprong op plaats 11 zodat veilig mijn 10e plaats kon binnenhengelen.

Eenmaal over de finish gekomen kon ik genieten van al het publiek wat rond de baan zat. Ik ben over de wedstrijd eigenlijk niet zo heel erg tevreden. In de training heb ik niet zoveel moeite om snel rond te gaan, maar zodra ik de wedstrijd rij ben ik toch iets te voorzichtig, waardoor ik plaatsen verlies. Misschien heb dit onbewust te maken met feit dat ik 7e in het kampioenschap sta en niet wil vallen in de wedstrijd en zo punten verspeel… Nu hebben we voorlopig even rust wat wedstrijden betreft, mijn volgende wedstrijd zal zijn op 9 September tijdens de KNMV-cup races op het circuit van Assen. In de tussentijd zitten we niet stil, aanstaande dinsdag vertrek ik alweer naar Spa-Francorchamps waar ik een paar circuitdagen heb geboekt.
Ik rij 2 dagen op het dat prachtige circuit en hoop weer veel ervaring op te doen.

Vriendelijke racegroetjes,Alex #16