_______________________________________________________________________   ____________________
  Alex hard onderuit tijdens ONK Hockenheim                                         13-04-2008    
 
Na de afgelaste paasraces was er in Hockenheim dan de eerste wedstrijd van het seizoen 2008. Donderdagavond vertrok het team richting Venlo waar het team heeft overnacht bij mijn monteur Tim Hermkes. Vrijdagmorgen vroeg vertrokken we verder richting Hockenheim,waar s´middags al 2 vrije trainingen verreden zouden worden.



De weersomstandigheden waren zeer goed te noemen, zodat ik lekker mijn rondes kon rijden op het voor mij nieuwe circuit van Hockenheim. Het was vooral erg wennen,aangezien het circuit nogal erg kort en bochtig was. Mijn nieuwe motor is t.o.v. afgelopen jaar een stuk sneller en giftiger geworden. Elke ronde ging beter op het circuit, maar het was wel flink opletten aangezien er weinig grip voor handen was.

Na de eerste vrije training heb ik samen met broer Marcel even het circuit doorgenomen over wat hij er van vond. Voor de tweede vrije training heb ik eigenlijk weinig veranderd om gewoon weer lekker meters te maken. Het ging gelijk alweer een stuk beter! Ik had nog wel even een flink "momentje". Doordat het circuit nogal kort is (2.6 km) en er 44 man op de baan reed, kwam ik nogal wat verkeer tegen. Met het inhalen van een langzamere coureur was ik iets te gretig met de gashandel, zodat ik mijn eerste handstand van het seizoen 2008 had. Voor de rest een goed gevoel, maar vooral erg wennen aan het korte baantje en de snelle motor.

Zaterdagmorgen had ik om 9.30 mijn eerste kwalificatietraining. Het moest nu eindelijk echt gaan gebeuren, helaas hadden de regenwolken ook het circuit van Hockenheim gevonden… Met de regenbanden onder me motor begon ik uiteraard erg voorzichtig aan de training. Het was echt een slagveld om me heen, coureur na coureur vloog van de baan af. Ik was gewaarschuwd en heb gelukkig me motor rechtop kunnen houden. Het rijden ging totaal niet naar het zin, met een 27e trainingtijd was ik dan ook totaal niet tevreden.

Om 12.30 was mijn 2e training. De flinke regenbuien van die ochtend waren verruild voor lichte motregen. Met de regenbanden nog onder de motor en andere setting begon ik mijn training. Het rijden ging erg goed en met P17 op mijn pitbord zat ik goed in mijn vel.Na een kleine pitstop vervolgende ik mijn weg. Het ging nog beter en al snel stond ik zelfs op P11!!!In de laatste rondes nog even flink aangezet, maar evengoed afgezakt naar P14,toch een tevreden gevoel!

Zaterdagmiddag 16.30 was de wedstrijd. Ondertussen was de baan helemaal opgedroogd zodat we hebben besloten om de wedstrijd te starten op droogweerbanden. Ondertussen was de spanning bij mij alweer aardig te snijden, ik had namelijk erg veel in de wedstrijd. Met 36 man aan de start is het uiteraard erg opletten bij de eerste bocht. Ik was gelukkig goed was mijn plek, maar verloor wel wat plekjes. Dit kon ik goedmaken met het aanremmen van de tweede bocht. Bij de eerste doorkomst lag ik op een 17e positie. Ik had meteen een erg goed gevoel in de motor, de veringsaanpassing die we doorgevoerd hadden na de training bleek te werken! Ronde na ronde kon ik iets harder rijden en diverse coureurs passeren. Ondertussen reed ik op P14 en ik kon een gat dichtrijden naar een groepje voor me wat streed om de 11e plaats. Na een paar rondes kwamen we al achterblijvers tegen,gelukkig ging het passeren van hun zonder echte problemen. Toen ik echt aansluiting had met het groepje merkte ik dat ik dat tempo wat gereden werd goed kon vasthouden. Vooral met aanremmen merkte ik dat tijd kon winnen dankzij de gietijzeren schijven van Doodeman Raceparts. Helaas ging het in ronde 14 fout voor mij. Met het uit accelereren van een bocht brak de achterkant van motor iets uit. In eerste instantie dacht ik dat ik de motor wel kon houden,maar voor ik het wist vloog ik door de lucht en kwam met een harde klap op het asfalt terecht.

Meteen voelde ik pijn in me enkel en rug. Toen ik eenmaal stil lag wist ik dat een flinke klapper had gemaakt. Met hulp van een baancommissaris werd ik in veiligheid gebracht.Ik baalde uiteraard flink van me valpartij aangezien ik namelijk lekker in vel zat en in de ONK-punten reed. De motor is ook niet geheel zonder schade uit de crash gekomen. Er is nog flink wat werk aan de winkel om de motor klaar te maken voor de volgende wedstrijd die verreden wordt op het circuit van Assen op 19 en 20 April.

Tijdens het intypen van dit verslag merk ik dat ik al flink spierpijn heb aan me hele lijf. Bij het medische centrum in Duitsland is er een verband om me enkel gedaan om zwelling tegen te gaan. Zeer waarschijnlijk heb ik mijn enkel gekneusd. Vanmiddag wil ik nog even langs het ziekenhuis om foto´s van mijn enkel te laten maken.

Het eerste raceweekend zit erop… Ik kom evengoed met een tevreden gevoel terug uit Duitsland. Jammer dat ik gecrasht ben in de wedstrijd,maar dat hoort er ook bij..
Ik weet dat ik een motor heb die snel is en de veringsafstelling hebben we ook goed op de rit. Met een ervaring van deze wedstrijd en een beetje meer geluk hoop ik op een goed resultaat tijdens de volgende wedstrijd op Assen.

Vriendelijke racegroetjes,
Alex Zuurbier

Dutch Supersport #4