_______________________________________________________________________   ____________________
  Alex pakt podium plaats tijdens 4-uurrace bij de SOBW                     12-12-2007    
 
Vrijdag 19 oktober was er op het Franse circuit ‘’Croix en Ternoix’’ de jaarlijkse 4-uursrace voor de brommerraces. Ik was door Anthony Snijders uitgenodigd om samen met hem die wedstrijd te rijden. Voor mijn motorracecarričre ben ik lang actief geweest bij de brommerraces.  



Donderdagmiddag vertrok ik samen met mijn vader en monteur richting het noorden van Frankrijk. Na een flinke rit waren we rond half 8 op het circuit. S avonds niet al te laat gemaakt,omdat er een drukke dag voor de boeg stond.
 
Vrijdagmorgen om 9. 00 was er dan de eerste training. Voor de training begon heb ik nog even gepast of ik nog wel op de motor paste,hij is namelijk een flink stuk kleiner als mijn eigen 600cc-racer.  Anthony begon met de training en kwam na 4 rondes binnen. Toen heb ik het stuur overgenomen en reed (nadat ik 4 jaar niet meer op een brommer op het circuit had gereden) het circuit op. Het was uiteraard onwijs wennen voor mij om een beetje knap rond te gaan op het circuit. Met mijn vertrouwde 600cc-racer heb ik 100 PK en 100 kilo meer aan boord. Maar het rijden ging meteen al best goed en reed lekker mijn rondjes.  Na de 1e training even overlegt met Anthony wat we zouden veranderen aan de brommer.
 
Voor de 2e training hadden we tandwielverhouding verandert voor meer trekkracht.
Ik ging van start en de brommer voelde meteen een stuk beter aan,na wat rondes nam Anthony het stuur van mij over. Na een paar rondes kwam Anthony binnen met een brommer die niet goed liep… Na een kleine sleutelpartij konden we onze weg weer vervolgen en probleemloos de training uitrijden.  Het zag er allemaal er goed uit voor de wedstrijd,dus we hadden er vertrouwen in!!
 
Z’n half uur voor de wedstrijd begon het een klein beetje te spetteren rond het circuit,gelukkig zette dit niet door en kon gewoon gestart worden met droogweerbanden.  Aan Anthony de taak om te starten,hij was goed weg met de start en kon zijn positie vasthouden. Op de half natte baan was het erg verraderlijk,maar het rijden ging erg goed.  Na een half uur was het mijn beurt om te gaan rijden. Helaas waren er wat problemen met de brommer, tijdens het wegrijden dreigde de brommer te ‘’verzuipen’’.  Gelukkig kregen we heb weer aan de praat en kon ik mijn weg vervolgen,helaas verloren we wel kostbare tijd hierdoor.  Mijn sessie verliep erg goed en mijn rondetijden werden ook al beter.  Toen was het Anthony zn beurt en weer ‘’verzoop’’ de motor….  Hij kreeg de brommer weer aan de praat en vervolgde zijn weg. Ondertussen waren we een 1 uur verder en waren we al aardig wat plaatsen gestegen.  De volgende pitstops verliepen helemaal vlekkeloos,daardoor we de verloren tijd goed konden maken.  Na 2 uur en 1 kwartier hadden we een pitstop met tankbeurt,want de tank was bijna op.  Snel even 10 liter bijtanken en verder gaan,het team liep ‘’gesmeerd’’.  Het tempo zat er lekker in en ik begon al meer te wennen aan de stuurgedrag van de 50cc 2-takt.  Mijn gemiddelde rondetijden lagen zelfs zo goed dat ik mee kon met de snelste van de wedstrijd.  Ondertussen reden we op een mooie 4 plaats van onze klasse met nog een half uur te rijden. 
Toen had mijn vader gezien dat de nummer 3 in de wedstrijd uitviel met mechanische problemen,was het voor ons toen zaak om de wedstrijd uit te rijden en die 3e plaats binnen te hengelen.  Ik reed de laatste sessie en kon een nog hoger tempo inzetten,zodat ik in de 178e van de uiteindelijk 193 gereden rondjes mijn ronderecord aanscherpte.   Met een goed gevoel kwam ik uiteraard juichend over de finish,wetende dat we 3e waren geworden in onze klasse. 

Het hele team was blij met de behaalde prestatie.  Ondanks de kleine ‘’probleempjes’’ met de rijderwisseling waren we in staat om een 3e plaats te pakken.  Na de wedstrijd was er uiteraard het podium met de benodigde champagne en bloemen.  Als afsluiter van de mooie dag hebben we met een flinke groep lekker gebarbecued,het was een top dagje!!

Graag wil ik bij deze Anthony Snijders bedanken en iedereen die ik vergeten ben voor de fantastische dag die ik heb meegemaakt !!!

Voor mij zit het seizoen er nu echt op.  De komende maanden niet meer motorrijden zal wel even wennen zijn,maar voor je het weet is het weer zover.  De voorbereidingen voor het nieuwe seizoen zijn alweer in volle gang.  Zoals het er nu naar uitziet wordt het volgend jaar ONK Supersport 600 met een nieuwe motor. 

Vriendelijke racegroetje,Alex zuurbier