_______________________________________________________________________   ____________________
  Alex op podium tijdens ''Race of the Cupchampions''                         09-10-2007    
 
Tijdens de laatste Cupraces van dit seizoen georganiseerd door de het CRT moest de ONK Superstock 600 zijn laatste 2 wedstrijden rijden. Normaal heb ik altijd zaterdag de trainingen en op zondag de wedstrijd,nu had ik op zaterdag 1 training en 2 wedstrijden.  Vrijdagmiddag vertrok ‘’Team Zuurbier’’ richting Assen om een mooi plekje in de paddock uit te zoeken, daar werd toen al druk getraind die dag door diverse coureurs.

Zaterdagmorgen om 9.40 was het tijd voor mijn 1e kwalificatietraining. Er hing nog een flinke nevel aan mist rond het hele circuit. De temperatuur was ook niet ideaal te noemen, de temperatuurmeter kwam de hele dag niet boven de 15 graden uit. Ik begon gelijk lekker aan mijn training door een flink tempo te zetten. Ik werd gevolgd door een andere snelle rijder die me later zou passeren. Daardoor kon ik mooi zien waar ik nog het een en ander liet liggen en waar ik al wel snel was. Na een paar rondes te hebben gevolgd kon ik hem redelijk makkelijk inhalen en mijn tempo versnellen. Ik zat er goed in me vel en had veel vertouwen in de motor, ik zag op mijn pitbord P2! Toen ik met een snelle ronde bezig was ging ik onderuit met het insturen van een snelle linkerbocht… Ik was ineens alle grip kwijt van het voorwiel en vloog met hoge snelheid de grindbak in…‘’Shit’’ dacht ik nog.

Gezien de snelheid van de valpartij (ca.140 km/u) had de motor gelukkig niet zo heel veel schade. Er was uiteraard wel een flinke sleutelpartij nodig om mijn motor klaar te maken voor de wedstrijd die 2 uur daarna alweer was. Met een tijd van 1.51.3 stond ik wel als 2e getraind.

Door goed ‘’teamwork’’ was mijn motor klaar voor de wedstrijden, hulde voor de monteurs en de vrijwilligers!!! Ikzelf had gelukkig niet veel overgehouden van de valpartij, op wat stijve spieren na.

Ik was er op gebrand om mijn wedstrijd tot goed einde te laten brengen. Ik was redelijk goed weg met de start, maar verloor wel wat plekken de eerste ronde.
Was toch wel weer even wennen na de crash natuurlijk. De motor voelde verder weer aan als vanouds, dus ook dit keer schoten de tijden naar beneden. Ik kon wat plaatsen goedmaken en had me op gewerkt naar het groepje wat streed om de laatste podiumplaats. Met nog 2 rondes te gaan schoof de leider van de wedstrijd Nigel Walraven van de baan af. Ik zat comfortabel op de motor en rook mijn kans om het podium te pakken, ik bedacht een plan voor de laatste ronde. Liggend op een 4e plaats ‘’wachtte’’ ik mijn kans af om toe te slaan in de laatste ronde bij de laatste bocht.G elukkig lukte dit en kon ik mijn eerste podium van het seizoen pakken!!
Ik was er echt heel blij mee, zeker na die trainingscrash natuurlijk.

Voor de 2e race was het voor mij zaak om te finishen en zo mijn 4e plaats in het klassement vast te leggen. Ik was goed van mijn plek en kwam als 3e de eerste bocht uit. Met het aanremmen van de volgende bocht merkte ik dat ik werd aangetikt door een coureur achter mij… gelukkig kon ik mijn motor overeind houden.
Ik was wel een beetje uit mijn concentratie door die actie en verloor snel mijn mooi derde plek aan de tandem van ‘’Sterken Racing’’. Er ontstond een groepje van 3 coureurs die streden om de laatste podiumplaats, waarvan ik de laatste was. Helaas maakte ik wat kleine foutjes waardoor ik af en toe de aansluiting verloor met het groepje. De ronde erop zat ik gelijk weer in het achterwiel, maar er voorbij lukte me niet. Ik besloot om geen onnodige risico’s te nemen en te kiezen voor een veilige 5e plaats. Met de finish van de laatste race betekend het gelijk het einde van seizoen 2007.

Ikzelf ben erg tevreden over mijn verlopen seizoen. Mede door mijn constante scores (13 finishes in 14 races) kan ik nu zeggen dat ik 4e ben geworden in het kampioensschap van het ONK Superstock 600!! Op bijna alle circuits heb ik mijn PR flink aan kunnen scherpen. Ik heb vooral op het gebied van de vering erg veel geleerd dit seizoen. Door het samen werken met veringspecialist Willem Sjerps heb ik gedurende het seizoen flinke stappen voorwaard gemaakt en al meer vertouwen in de motor gekregen. Het seizoen 2007 kende veel hoogte punten en wat kleine diepte punten,ik kijk er erg positief terug!!

Voor het seizoen 2008 staat er nog een hele boel open. Zoals het er nu naar uitziet word mijn motor verkocht en komt er wat nieuws voor in de plaats. Voor het laatste nieuws tijdens de winterstop verwijs ik je naar deze web-site.

Vriendelijke racegroetjes,

Alex Zuurbier
ONK Superstock 600 #4