_______________________________________________________________________   ____________________
  Alex goed op dreef tijdens ONK Hengelo                                                09-05-2007    
 
Vrijdagmiddag 4 mei vertrok ''Team Zuurbier'' richting de achterhoek.
Op het stratencircuit ‘’de Varsselring’’ in Hengelo werd de 2e race om het Open Nederlands Kampioenschap verreden. De weersvoorspellingen waren uitermate goed voor het weekend, dus het beloofde een mooi weekend te gaan worden.



Zaterdag stond in het teken van de trainingen, 1 vrije en 2 kwalificatietrainingen.
Als eerste was er een vrije training van 20 minuten. De eerste rondes was het vooral de baan weer een beetje verkennen en de lijnen bepalen. Vorig jaar heb ik ook al op dit circuit gereden dus ik kon gelijk al een lekker tempo draaien. De rondetijden schoten naar beneden en het gevoel was goed. Ik kon me tijdens het rijden goed concentreren op de afstelling van de motor. De training uiteindelijk afgesloten met een tijd van 2.02.8, goed voor een 6e tijd.

Voor de eerste kwalificatie hadden we motor voorzien van vers rubber, ook hebben we afstelling van de voorvork en achterveer aangepast aan het karakter van het circuit. Hengelo is vooral een ‘’Stop and Go’’-circuit. De diverse aanpassingen pakte goed uit en al snel werden de tijden van de vrije training verbeterd. Een paar rondes samen kunnen rijden met broer Marcel, iets wat altijd wel goed is voor de motivatie voor een snelle ronde.
Uiteindelijk mijn tijd zeer ruim kunnen verbeteren alleen me positie was helaas niet veranderd. Met een tijd van 1.59.1 stond ik wederom 6e, Marcel stond knap 9e met een tijd van 1.59.7.

Zaterdagmiddag om 15.45 was het tijd voor de tweede en beslissende kwalificatie.
Met de ervaring van de voorgaande trainingen hoopte we op een goede laatste kwalificatie. Met het opgaan van de baan zat ik al in redelijk druk verkeer. In het begin van de training niet heel snel gereden maar wel kunnen oefenen met inhalen.
Helaas ontdekte ik iets heel vervelends, na een paar rondes kreeg ik spontaan last van een bloedneus… Toen ik uiteindelijk vrij baan had reed ik gelijk 4 rondes in de 1.58 Dit gaf een erg goed gevoel. Ik bleef pushen, maar het lukte niet om het perfecte rondje te draaien. Ik maakte constant kleine foutjes, ik had graag in de 1.57 gereden. Helaas bleek na de training dat ik uiteindelijk was afgezakt naar de 8e positie. Ik was een beetje teleurgesteld daardoor, maar ik wist dat ik toe kon slaan in de wedstrijd, aangezien ik heel constant snelle tijden kon rijden.

Zondagmorgen was om 08.30 al de warning-up en dat is erg vroeg!!!
Doel van de warming-up was de nieuwe remblokken in te remmen voor de race.
Rondetijden is met een warming-up niet heel belangrijk. Ik moest er weer een beetje in komen maar uiteindelijk ging het best goed en met een tijd van 2.00.0 stond ik trots op een 5e plaats. De motor en ik waren klaar voor de race!!!



Zondagmorgen om 10.30 stond de race gepland. Eenmaal aangekomen in parc-ferme bleek dat de wedstrijd zeker een half uur was uitgesteld, omdat een noodreparatie aan de baan noodzakelijk was. De nacht ervoor waren er mensen zo leuk geweest om stroballen in de brand te steken en die midden in op de baan te leggen. Na enig oponthoud reden we de verkenningsronde, er had zicht al behoorlijk wat publiek verzameld op de tribunes. Ik had een erg gunstige positie op de startgrid, iets wat ik niet helemaal verwacht had.

Na diverse lange minuten wachten was het tijd voor de opwarmronde, ik zat goed in me vel en was gebrand op een goede race. Ik had zowaar een goede start dit keer en schoot lekker van me plek. Bij de eerste bocht was het erg dringen geblazen, maar gelukkig kwam ik er goed doorheen. Na diverse inhaalacties kwam ik het eerste rondje zelfs als 7e door. Ik had een goede aansluiting met een groepje voor me, dus ik kon gelijk zeer snelle tijden zetten.

Ik kon een gat slaan met de coureur achter me en reed dus al snel op een redelijk veilige 7e plaats. In de 4 ronde schoof ik een plekje op omdat Marco Smoes onderuit schoof met zijn kawasaki. Ik zat lekker in me vel en zag op mijn pitbord P6 +4. Ik wist dat ik een hoog tempo moest blijven rijden om de positie vast te houden. Helaas gingen de coureurs voor me net iets te hard. Uiteindelijk me positie vast kunnen houden en als 6 over de finish gekomen. Het gaf me een erg goed gevoel!!
In de wedstrijd me snelste tijd met bijna een seconde verbeterd naar 1.57.6 Broer Marcel had een erg moeizame, maar ook leerzame race en finishte uiteindelijk als 12e.

Over 2 weken is Eemshaven aan beurt. Daar rijden we 2 wedstrijden dus daar vallen veel punten te verdienen. Ik hoop daar weer in de top 6 te kunnen finishen.


Vriendelijke racegroetjes,
Alex Zuurbier
ONK Superstock 600 #9